måndag 31 mars 2008

Vad man inte kan göra med en dator

"Vad kan man inte göra med en dator", skrev jag sist. Jo, det ska jag tala om: När den helt plötsligt och oförklarligt bestämmer sig för att hänga sig kan man inte bli klar med ett jobb som ska vara hos kunden om fem timmar. Här är klockan 01.00 och i Sverige är den väl 08.00, jag har massor kvar och kan inte göra ett smack. Datorn är nämligen en laptop, och kan inte stängas av. Jag kan bara dra ur strömsladden och rulla tummarna i 2,5 timmar tills batteriet tar slut, och sen kan jag testa att starta burken igen och be till allt vad Högre makter heter att den ska bete sig som väluppfostrade datorer bör och att jobbet som tagit mig flera dar inte ska ha raderats ut. Att jag redan fått deadline framskjuten med en dag gör inte precis situationen bättre. Jag kommer inte att bli populär hos den här kunden i dag, det är ett som är säkert...

Deadlines, eller "dödslinjer" som vi kallar det i mediaöversättarbranschen ;-) är nämligen heliga - av begripliga skäl. Tänk er själva om ni inte får se er älsklingsserie på TV eller en premiärfilm på bio för att översättningen inte lämnats in i tid. Det är ett viktigt jobb vi mediaöversättare gör, om ni inte har tänkt pa det förr.

Eftersom vi är helt beroende av datorer, diverse kringutrustning samt mjukvaror gör man klokast i att inta en lagom fatalistisk inställning till jobbet och "dödslinjerna", för när tekniken sätter sig på tvären kan vi ofta inte göra annat än att sätta oss bredvid och hålla den sällskap - som t ex när man bara har ett par timmars frist eller klockan är ett på natten :-( Visst kan man göra som matadoren som inte lyckades hetsa upp tjuren Ferdinand; slita sitt hår och sina kläder, gråta, sparka och skrika, be och böna på sina bara knän osv, men det hjälper ju inte ett dugg. Alltså slösar jag ingen energi på såna utbrott, utan accepterar att jag för ögonblicket drabbats av lagen om alla tings jävlighet och utnyttjar det påtvingade avbrottet till att göra nåt kreativt - som att skriva lite i min blogg. Snart ska jag mejla kunden och förklara situationen och datorn återuppstår förhoppningsvis från de döda om ett par timmar...annars ligger jag verkligen illa till.

3 kommentarer:

Översättarhelena sa...

Kan du inte plocka bort batteriet och sen sätta i det igen?

Miss Gillette sa...

Oj, gumman, vad jobbigt. Om du rullar dina tummar så håller jag mina. Hårt.

Nina sa...

Gracias, amigas :-) Gode vännen och programmeraren Niklas mejlade just samma tips, men föreslog också att jag skulle hålla in strömbrytaren 5-10 sekunder (sååå länge?!), och ser man på - datorn stängde av sig.
Nu funkar den igen och jag kan fortsätta, gud vet till vilken tid på morgonen...

Kram på er