onsdag 26 mars 2008

Ixtapan de la Sal

I dag har det varit hektiskt och i morgon bitti kl 07.00 åker jag på minisemester till Ixtapan de la Sal och de pittoreska byarna däromkring. Ett av mina favvoställen. Oaxaca får vänta till en annan gång, för vi insåg att det var absurt att åka så långt när vi bara har två nätter.

Ixtapan de la Sal ligger ca två timmar från MC i delstaten Mexico och har ett mer tropiskt klimat. Det är en by som främst är känd för sin fantastiska "Parque Acuático"; en jättelik inom- och utomhus-badanläggning belägen i en stor lummig park. Vattnet kommer uppifrån de omgivande bergen, är ca 38 C varmt och mycket svavelhaltigt. Det finns Spa, lerbad, romerska bad (absolut oslagbart), ett antal stora bassänger med vågmaskiner, rutschbanor etc, restauranger, ett litet tåg som åker runt parken och upp i bergen, hästar att hyra, mountainbikes och mycket mer. Min väninna och hennes dotter var nog delfiner i ett tidigare liv, för de vill helst vara i vattnet jämt. Själv föredrar jag torra land och rider hellre upp i bergen en sväng. Ixtapan de la Sal är ett populärt turistmål och därför ganska dyrt, men inom en radie av 20 km ligger tre små, fridfulla och pittoreska byar; Tonatico, Tenancingo och Tenango del Valle, och där hittar man jättemysiga små familjehotell för en spottstyver och kan förstås köpa fint hantverk. Det finns många utflyktsmål bara några km. från byarna - bl a ett vattenfall och ett jättespännande grottsystem, som man når genom att klättra ner för flera hundra trappsteg till botten av en liten ravin. Inne i grottorna får man både gå, krypa och klättra och när jag var där sist var fortfarande handlyktor enda belysningen. Givetvis har men en guide med sig. "Las Grutas de la Estrella", som de heter, har förbindelse med det gigantiska grottsystemet "Cacahuamilpa" i delstaten Guerrero.

Nej, nu får jag gå och lägga mig, för om sex timmar måste jag sitta bakom ratten och då är det en fördel att vara vaken...

14 kommentarer:

Översättarhelena sa...

Är det där man kan hitta de där snygga broderade klänningarna och blusarna? Nej, det är i Oaxaca va? Eller det kanske bara är en turistmyt?

Miss Gillette sa...

nina: Men hallå! Dit vill jag åka! Kan man bosätta sig där en längre tid tro? Är det tryggt för mesturister som jag? Bada! Rida! Grottor! Bättre kan det väl inte bli?

(Ger mexikanska statens turistmyndighet dig provision för att du bloggar om Mexiko så det vattnas i munnen när man läser det? Det borde de.)

Nina sa...

Hej Helena,

Välkommen! Vem av kollegorna tipsade dig?
Otroligt vackra blusar och klänningar hittar du i Oaxaca - precis som i hela Mexiko.
Det är absolut ingen turistmyt. Designen på broderierna,tekniken och färgerna varierar beroende på vilken etnisk grupp (indianfolk) som tillverkar dem. De varierar t o m från en by till en annan, precis som språken. I Mexiko talas fortfarande över 60 olika indianspråk.

N.

Nina sa...

Miss Gilette: Ja, du kan bosätta dig där en längre tid. Det är varmt, fridfullt och tryggt ;-)

Nej, jag får ingen provision för att jag gör reklam för Mexiko, men mina mexikanska vänner både i Stockholm och i Mexiko brukar säga att jag är Mexikos bästa PR-kvinna, ha, ha. Jag tror faktiskt att jag kan få vem som helst att älska detta land :-)

Översättarhelena sa...

Jag tror det var Mia Balance som nämnde din blogg i en kommentar hos Miss Gilette!
Jag har alltid drömt om att resa till Mexiko, så jag dräglar över din blogg som substitut :)

Miss Gillette sa...

ö-h: Men kan inte du åka med på balances och min resa dit då? Det kunde ju bli enastående trevligt det hela. I alla fall att drömma om.

nina: Jag tror dina vänner har rätt. Innan du började prata dig varm för Mexiko hade jag aldrig tänkt en tanke på att åka dit. Ja okej, jag har ju varit i Tijuana som alla andra, och det gav såklart ingen mersmak. Men på dig har jag ju fattat att Tijuana inte är särskilt representativt för landet.

Översättarhelena sa...

Absolut!

Balance sa...

hallå där alla tre! Det vore ju fantastiskt trevligt om vi i framtiden skulle kunna åka iväg på en sån resa. Skulle den inte dessutom kunna vara avdragsgill? Vi kan väl ha en minikonferens? Och den läggs givetvis både i MC och där man kan rida och gå i grottor. Vad säger ni? Drömma går absolut, men det hade varit ännu roligare om drömmen blir verklighet. Omöjligt är det inte, inget är omöjligt. Sen att det kanske inte blir i brådrasket må vara en sak,men jag hade tänkt leva ett bra tag till. :-) Kanske vi har vårt stora hus i franska Alperna då (jo, det är planen, vänta bara) och då kan vi förlägga barn, flygrädda och båtbyggare och andra respektive där medan vi drar iväg till Mexiko.

Miss Gillette sa...

balance: Titta, precis sådär ska man peka för att jag ska bli glad och tillfreds. Du har ju hittat på hur det ska gå till, nu är det bara detaljerna kvar och dem kan vi lösa när det börjar dra ihop sig!

Balance sa...

Se där, då är det bara att kolla kostnaderna och hur mycket man behöver lägga undan för att komma iväg. Återkommer... :-) Nina har en uppgift: Att lägga upp en konferensplan. :-)

Översättarhelena sa...

Bara jag slipper det där med ridningen så är jag med på det mesta!

Balance sa...

Ingen tvingas göra något den inte vill, absolut inte.
Fick mig osökt att tänka på när min allra bästa vän hade sin möhippa i Val d'Isère, där vi bodde då. Det var sommar och sol och vi hade bestämt att hon skulle få rida för det hade hon i ett obevakat ögonblick sagt att hon så gärna ville göra. Men se, när hon fick veta vad vi skulle göra och såg hästarna så blev hon likblek. Det visade sig att hennes ridönskan egentligen inte var så allvarligt menad. Men hon gjorde det och jisses vad vi skrattade. Som när hon frågade mig: "Mia, hur lägger jag in backen på skrället?" och jag vänder mig om och ser att hästen har stannat precis framför ett hinder och vägrar förflytta sig en centimeter.
Så rida slipper du, Helena. Men jag hänger på på ridningen, absolut!

kakadua sa...

Hej Nina!

Jag har nu skrivit in mig i bloggvärlden. Kram och ha det kul med hästen!
kusinen

Nina sa...

Hej tjejer,

Så ska det låta :-) Drömma kan man alltid, men resa kan man också. Det finns säkert nåt sätt att få dra av för resan. Jag försöker göra upp en konferensplan och hoppas få se er här inom en nära framtid :-)

Nina S.